Svar: DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) har levert en vurdering av Boligmappa, der de skriver «Boligmappa synes å være et verktøy for bransje og eiere av anlegg til å oppfylle krav om dokumentasjon og oppbevaring av denne som angitt i fel §12 og 13».
Det er noen viktige forutsetninger for konklusjonen til DSB:
- Dokumentasjonen må være komplett.
- Kunden må være informert og ha tilgang til internett.
Kravet om tilgjengelighet står sterkt. Dette betyr at kunden i prinsippet må informeres om at dokumentasjonen kommer i Boligmappa. Dette gjøres som regel muntlig, støttet av at utførende legger igjen en liten informasjonsbrosjyre om Boligmappa hos kunden, og for elektrikeres del, gjerne også setter en informerende klebelapp i sikringsskapet. Begge disse elementene er gratis og kan bestilles i Boligmappas nettbutikk. Dersom kunden ikke blir informert, så bør du i prinsippet sende dokumentasjon på annen måte i tillegg.
I praksis betyr det at dersom dere jobber på en bolig og hvor eier og bruker er den samme personen, så kan dere trygt sende dokumentasjon til Boligmappa, informere kunden om dette og dere er på trygg grunn. Jobber dere på næringseiendommer, så bør bruker av anlegget også få dokumentasjon tilsendt.
I privatmarkedet, så dekker Boligmappa kravet til tilgjengelighet og det er heller ingen motsetning i å sende dokumentasjon i Boligmappa og samtidig sende dokumentasjon i papir om kunden veldig gjerne ønsker dette. DLE (Det lokale eltilsynet) har for øvrig tilgang og kan se om dokumentasjonen er utarbeidet og holder god kvalitet.
Representantskapet for Faglig Forum DLE har også levert en uttalelse om Boligmappa. Her står det blant annet «Vi i DLE er svært positive til boligmappa.no, det vil lette vår hverdag med å få tak i dokumentasjon som tilhører elanlegget på eiendommen. Dokumentasjonen er viktig for å få vurdert den elektriske installasjonen på en korrekt måte før vi skriver tilsynsrapporten».
Kommentarer
0 kommentarer
Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.